Virtual Violence

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Moda

#1 2008-07-26 23:33:46

|*V*V*| Noe

Załoyżciel |*V*V*|

12676236
Call me!
Zarejestrowany: 2008-07-25
Posty: 12
Punktów :   
Klan: |*V*V*|
WWW

CTF

Na wstępie chiałbym zaznaczyć, iż napisałem ten poradnik z myślą o początkujących oraz średnio zaawansowanych graczach, jednak wszystko to co tutaj zawarłem bazuje na moich własnych, subiektywnych doświadczeniach, z którymi, siłą rzeczy, wielu maniaków Soldata się nie zgodzi. Celem tych wypocin jest ułatwienie ludziom zaczynającym swoją przygodę z tą grą rozgrywki w najpopularniejszy obecnie jej tryb, czyli tzw. Capture The flag (dosł. Złap Flagę). W celu bardziej szczegółowego pokazania mojego toku rozumowania w niektórych przypadkach posiłkowałem się screenshotami. Wszelkie prawa dotyczące jakiegokolwiek użycia poniższego tekstu zastrzeżone; artykuł ten można wykorzystać w całości pod warunkiem zaznaczenia kto jest jego autorem.

Autor: Thad na potrzeby serwisu www.soldat.eu.org


1. Podstawy

1.1 Tryb CTF - czyli z czym to się je?

    W trybie tym następuje podział zawodników na 2 drużyny: Alpha (Czerwoni) oraz Bravo (Niebiescy). Każda z drużyn posiada flagę o odpowiadającym im kolorze. Flaga jest najważniejszym elementem rozgrywki, gdyż to ona decyduje o wygranej lub porażce. Flagi znajdują się w specjalnie wyznaczonych dla nich miejscach, tzw. bazach, które są specjalnie oznaczone kolorami danej drużyny; bazy z flagami znajdują się przeważnie blisko tzw. spawnpointów (czyli miejsc startowych dla graczy). Zadaniem każdej z drużyn jest złapanie flagi drużyny przeciwnej (następuje to poprzez przebiegnięcie przez flagę, która automatycznie przyczepiana jest do naszej postaci) i przebiegnięcie wraz z nią przez własną flagę, która jednak musi znajdować się wówczas na terenie odpowiadającej jej bazy. Jeśli to nastąpi drużyna, której się to udało zyskuje punkt (punkty widoczne są po prawej dolnej stronie standardowego interfejsu). Rozgrywkę wygrywa drużyna z większą ilością punktów. Gracz, który zdołał zdobyć punkt dla swojej drużyny otrzymuje 25 punktów na swoje konto. Punkty te sumują się z punktami za zabójstwa, tak więc punktowanie przy pomocy flagi jest najlepszym sposobem na zajęcie jak najwyższego miejsca w danej rozgrywce. 

1.2 O drużynie słów kilka

    Niestety wielu graczy zapomina (zwłaszcza przy rozgrywkach nieklanowych), że CTF to tryb drużynowy. Tak jak w przypadku piłki noznej, samemu się meczu nie wygra. Oczywiscie indywidualne umiejętności są najważniejsze, jednak co z tego, że zabierzesz flagę zabijesz 5 przeciwników po drodze, skoro Twoja drużyna nie będzie w stanie przez całą rozgrywkę zwrócić flagi? Pamietaj, że zawsze najważniejsza jest flaga i wynik drużyny. Grasz dla drużyny i jej zwycięstwa. Jeśli zatem jesteś ostatni, ale Twoja druzyna wygrała to tak naprawdę odniosłeś sukces. Wyobraź sobie taka sytuację: ani razu nie udało ci się zapunktować, ale udało ci się zwrócić 5 razy flagę i parokrotnie powstrzymywałeś przeciwnika od jej wzięcia. Twoi koledzy mają więcej punktów od Ciebie, gdyż punktowali, jednak tak naprawdę to Ty odwaliłeś 70% roboty. Niech ta myśl zawsze ci towarzyszy. Jeśli nie możesz się z tym pogodzić radzę pograć w Deathmatcha.

2. CTF w klanach

2.1 Dlaczego CTF?

    CTF jest najpopularniejszym trybem do rozgrywania tzw. klanówek pomiedzy klanami. Dawno wyparło bardzo popularny onegdaj tryb TeamDeathMatch i nie zapowiada sie, by ta sytuacja uległa w najblizszej przyszłości zmianie. Zastanówmy się dlaczego? Podstawowe znaczenie ma tutaj, jak mi się zdaje, stosunkowa największa sprawiedliwość tego trybu. Zapytacie co rozumiem przez sprawiedliwość? Otóż każda druzyna zaczyna na mniej więcej podobnych warunkach (oczywiście nie ma map idealnych, na jednych przewagę ma alpha na drugich bravo, ale też nie ma to aż tak dużego znaczenia), w przeciwieństwie do TDMa, gdzie spawnpointy dają znaczącą przewagę. Po drugie CTF jest trybem znacznie bardziej skomplikowanym od TDMa, gdzie nacisk położony jest na zdobywanie flagi, a nie czystym zabijaniu. Różnorodność ( ) taktyk pozwala na efektywniejsze wykorzystanie drużyny i jej potencjału, aniżeli ma to miejsce podczas trybu TDM, gdzie wszystko zależy od ilości zabójstw. Tak więc zgranie drużyny powoduje, iż nawet walcząc z teoretycznie lepszymi, ale niezgranymi ze sobą graczami, mamy spore szanse na zwycięstwo. No i wreszcie trzeci powód to atrakcyjnosć samej rozgrywki. CTF ma po prostu to coś, co skłania Cię do wyboru właśnie tego trybu.

2.2 Jak i co?
   
    Mecz CTF pomiędzy klanami rozgrywa się najczęściej w systemie 3 graczy na 3. Zdarza się także 4 vs 4 oraz 2 vs 2. Te ostatnie właściwie trudno nazwać rozgrywką CTF, gdyż taka gra sprowadza się w praktyce do tego, kto szybciej kogo zabije. 3 vs 3 też nie jest optymalnym systemem, jednak z paru powodów to właśnie on jest najbardziej popularny. Przede wszystkim ciężko skompletować większa ilość graczy w klanie, którzy mogli by grać w jednym momencie. Drugim powodem jest nienajlepszy kod sieciowy Soldata. Znalezienie serwera, który zapewni w miarę satysfakconujące pingi dla 6 osób jest o wiele łatwiejsze, jak gdybyśmy szukali takiego na osób 8 lub 10 (chociaż w ostatnich czasach pojawiło się bardzo wiele serwerów, które spokojnie radzą sobie z 10 zawodnikami).
    Taktyka w systemie 3 vs 3: najczęściej spotykaną taktyką w tym systemie jest ustalenie 1 obrońcy, który ma niedopuścić do porwania własnej flagi. Ma to wiele plusów - jeśli bowiem nie uda nam się zdobyć flagi przeciwnika wynik nadal będzie remisowy, natomiast gdy stracimy własną flagę przegrywamy punkt. Zapewnienie bezpieczeństwa własnej fladze uważam za priorytet. Sytuacja ta oczywiście ulega zmianie, gdy nasza drużyna przegrywa; tracenie jednego zawodnika na obrone traci wówczas sens. Podczas gdy 1 osoba broni pozostałe 2 atakują. Jak atakują zależy w znacznym stopniu od mapy. Jeśli mapa jest dwupoziomowa (CTF_b2b) to atakujacy mają dwie opcje do wyboru: iść razem jednym z poziomów (najczęściej tym, który zapewnia jak najszybsze dotarcie do wrogiej bazy) lub rozdzielić się i podążać osobno. Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. Razem mamy większa szansę na przebicie się do wrogiej bazy i uśmiercenie obrońcy. Z kolei przy rozdzieleniu się można skutecznie zaskoczyć przeciwnika lub po prostu liczyć na rozstrzygnięcie w ramach własnych umiejętności (zakładając, że druzyna przeciwna stosuje te samą taktykę). Inna sprawa jest przy mapach 3 poziomowych (CTF_Run). Wówczas pokrycie wszystkich poziomów przy taktyce 1 obrońcy jest niemożliwe. Najczęściej zatem do zadań obrońcy należy pilnowanie tego poziomu, którym nikt z atakujących nie poszedł. Lekko zmienioną koncepcją jest podział 2 atakujących na 1 gracza, który szturmuje bazę przeciwnika oraz 1 łącznika, który w razie czego wspomaga obrońcę lub atakującego. Odpowiedni dobór taktyki zależy jednak w stopniu przeważającym od rodzaju mapy.
    Załóżmy, iż obie drużyny są w posiadaniu flag przeciwnych. Wiele klanów ma specjalnie wyznaczonych do tego celu (przetrzymywania flagi) graczy. Jest to spowodowane tym, iż niektórzy lepiej czują się w obronie lub ataku i z tego powodu następuje przekazanie flagi poprzez, najczęściej, samobójstwo gracza z flagą. Osobiście nie mam nic przeciwko temu, jednak naprawdę niewiele osób lubi bronić i jak dla mnie szkoda na takie zagrywki czasu. Warto znać miejsca na każdej mapie, gdzie najlepiej się bronić (bedę o tym pisał dokładnie przy opisie poszczególnych map do CTFa). Warto także zmieniać miejsca pobytu, być mobilnym w ramach obszaru blisko swojej bazy. Zwłaszcza, gdy przeciwnik zauważy gdzie jest gracz przetrzymujący flagę i zawiadomi o tym swoich kolegów. Nie należy
podchodzić z flagą pod bazę przeciwnika, chyba, że naprawdę jesteśmy zdesperowani (koniec czasu) i cała drużyna atakuje

2.3 Balans - dla 3v3

    Warto mieć na uwadze, iż jeśli obie drużyny są równe liczbowo to można zapewnić swojej druzynie pewną przewagę. Jeśli bowiem jeden gracz jest w stanie szachować 2 przeciwników to zapewnia przewagę swoim graczom. Bardzo wiele w rozgrywce CTF zależy od tzw. spawntime'u, czyli czasu odrodzania się po zginięciu. Im krótszy tym trudniej zdobyć flagę. Zwłaszcza na małych mapach jest to kłopotliwe. Zatem zabijanie przeciwnika od razu nie zawsze jest najlepszym wyjściem. Im dłużej przytrzymujemy go w obrębie naszej własnej bazy, tym więcej czasu na zabranie flagi przeciwnika mają członkowie Twojej drużyny. Druga strona tego zagrania polega na przetrzymywaniu jak najwiekszej ilosci graczy przeciwnika w ich bazie. Załóżmy, że zdobyłeś wrogą flage. Jesteś w miarę bezpiecznym miejscu, jednak nie bardzo możesz uciec, gdyż strzelają do Ciebie wrodzy gracze. Jesli jest ich 2 i jesteś w stanie szachować ich tak, przez choć kilkanaście sekund, masz duże szanse, że przyjdzie Ci z pomoca Twoja drużyna, a w każdym razie, że stworzysz pozostałym jej członkom szanse dotarcie do wrogiej bazy bez napotkania się na wroga. A zatem nigdy nie poświęcajcie więcej jak 1 gracza do zajmowania się kimś, kto właśnie wkracza do waszej bazy. Chyba, że któryś z członków Twojej drużyny jest mocno ranny. W innym przypadku (zwłaszcza na małych mapach) dajemy przeciwnikowi niepotrzebną przewagę.

2.4 Komunikacja

    Komunikowanie w CTFie to absolutna podstawa. Dając znać członkom drużyny gdzie ucieka przeciwnik lub którędy nadchodzi, robimy im wielką przysługę, gdyż wiedzą oni czego się spodziewać, daje im  to obraz mapy poza ich polem widzenia. W Soldacie można się komunikowac na 3 sposoby (zakładając, iż gramy przez Internet):

    - Pisanie: ponieważ w Soldacie istnieje możliwość pisania tekstu, który pojawia się widoczny dla wszystkich graczy, jest to najprostsza metoda komunikacji. Oczywiście tekst taki będzie widoczny przez wszystkich, zatem nie daje to nam jakiejś szczególnej przewagi. W tym celu istnieje tzw. Teamchat, a więc tekst widoczny tylko dla członków własnej drużyny (widoczny na żółto), który uzyskujemy poprzez dodanie znaku "^" przed pisanym tekstem, tudzież wciśnięcie klawisza "y" w standardowym ustawieniu klawiszy. Oczywiście każdorazowe napisanie tekstu zabiera troche czasu i sprawia, iż stajemy sie nieaktywni w grze na jakiś moment, z tego względu najprościej korzystać z o wiele lepszej metody jaką są:

    - Tauntsy: czyli gotowe wiadomości tekstowe, które uzyskujemy poprzez wciśnięcie kombinacji lewego klawisza alt i jakiejkolwiek litery lub cyfry. Standardowe tauntsy widoczne są w pliku Taunts.txt zawartym w katalogu Soldata i tak naprawdę żeby je poprawnie wykorzystać, musimy je zedytować. Można zrobić to poprzez edycję tego właśnie pliku dowolnym edytorem tekstowym, przy czym ciężko się połapać która linijka tekstu odpowiada której literce lub cyfrze. Dlatego też o wiele prościej skorzystać z gotowego programu do edycji tauntsów (jak np. selfkillowski edytor tauntsów dostepny pod tym adresem:  http://selfkill.com/webv3/content/sd_redir.php?id=127 ). Przy czym należy pamietać, żeby przed każdym tauntem dodać znak "^", w innym przypadku taunt ten będzie widocznym dla wszystkich. Z jakich komend powinny składać się wasze taunsty? Powinny zawierać bazowe informacje takie jak: którędy ucieka wróg z flagą (najczęściej poświęca się na to 3 tauntsy odpowiadające każdemu poziomowi mapy, a więc góra, środkiem i dołem), którędy nadciaga wróg (znów 3 tauntsy), którędy biegniesz Ty z flagą przeciwnika (znów 3 tauntsy). Dodatkowo można sobie pozwolić na inne informacje w stylu: Przygotuj się do punktowania! lub Baza czysta!. Wiele zależy od waszej inwencji. Nie można jednak przesadzić z ilością tych informacji, gdyż ciężko potem połapać się który klawisz odpowiada której odzywce i w ferworze walki może się to potem mylić. Radzę zatem trochę poćwiczyć ich użycie i jak najwygodniejsze ustawienie klawiszy. Warto zauważyć, iż pomimo że tauntsy drużynowe nie są widoczne dla przeciwnika, to jednak może on zauważyć ten tekst ponad postacią Twojego żołnierza (co osobiście uważam za jeden z wielu bugów w tej grze). Pozostała jeszcze kwestia w jakim języku powinny być nasze tauntsy? Osobiście polecam angielski (jeśli go znacie), gdyż nawet większość Polaków rozpozna te krótkie hasła, a na lobby częściej spotkacie obcokrajowców niż swoich rodaków. Tauntsy dają zatem spora przewagę nad przeciwnikiem, nie mogą sie jednak równać z użyciem...

    - ... Komunikatora głosowego: jest to najbardziej zaawansowany sposób radzenia sobie z komunikacją w grze. Daje to nieograniczone możliwości przesyłu informacji. Głos jest również szybszy od tekstu i nie trzeba niczego wciskać, tak jak w przypadku Tauntsów czy zwykłego pisania. Do tego celu służa specjalne programy takie jak TeamSpeak (http://www.goteamspeak.com/downloads.php) czy Ventrilo (http://www.ventrilo.com/download.php). Nie muszę chyba dodawać, iż komunikację głosową stosują tylko klany.

3. Porady ogólne

    Zaprezentuje Wam teraz kilka porad i taktyk związanych z CTFem, przydatnych zwłaszcza podczas gry poprzez lobby.

3.1 Campowanie - chyba najbardziej kontrowersyjna taktyka indywidualna w Soldacie i zresztą nie tylko w tej grze. Polega na czekaniu na przeciwnika w jednym miejscu, często w ukryciu, zazwyczaj z Barretą lub LAWem. Osobiście nie mam nic przeciwko temu w grze CTF, gdzie obrona jest bardzo ważnym aspektem. W obecnej wersji Soldata technika ta ma jednak spore wady, przede wszystkim ze względu na znaczne wzmocnienie broni automatycznych, które zapewniają większe szanse sukcesu od broni jednostrzałowych. Nie radzę także campować, gdy Twoja druzyna przegrywa - Ty nic nie robisz a Twoja drużyna nie uzyskuje niezbędnej przewagi w ataku.

3.2 Skoki m79 - technika polegająca na odbiciu się od ziemii przy pomocy strzału z M79. Należy pamietać, by przed wystrzalem podskoczyć. Praktyka czyni mistrza, a taki skok nie tylko przyspiesza Twoj ruch ale też często pozwala na przejście przez linie obronne przeciwnika niezauważonym. Czyste skoki z M79 przydają się w praktyce tylko na mapie b2b, ale można je także stosować na innych dużych mapach jako swoisty akcelerator.

3.3 Latanie przy pomocy miniguna - minigun posiada spory odrzut, tak więc jeśli się rozpędzimy, podskoczymy, odwrócimy w kierunku przeciwnym do zamierzonego toru lotu i skutecznie będziemy dozować ilość paliwa w dopalaczach to jest to najszybszy sposób na pokonanie mapy. Niestety wielu ludzi nie lubi jak ktoś używa miniguna, gdyż, zwłaszcza gdy
jest ich kilka w użyciu, mogą powodować zwiększonego laga. Tym niemniej warto stosować tę technikę jak jest się w desperacji (czyt. pozostało mało czasu)

3.4 Bądź kulturalny, ignoruj kretynów, nie wdawaj się w niepotrzebne kłótnie. Pomyśl sobie, że miałeś to szczęście i lekarz nie upuscił Cię przy porodzie, w przeciwieństwie do wielu pajaców.

3.5 Gdy widzisz, że drużyny są nierówne i masz najgorszy wynik w swojej, zmień ją. Nie ma nic gorszego od nierównych drużyn.

3.6 Jeśli używasz automatyka często przeładowuj, rób to nawet jeśli wystrzeliłeś tylko kilka nabojów, a w pobliżu nie ma wroga, nigdy nie wiesz kiedy te pare pocisków Ci się przyda.

3.7 Jeśli uciekasz z flagą i widzisz, że wróg zaraz cię zabije spróbuj umrzeć tak, by flaga była jak najtrudniejsza do zwrócenia dla przeciwnika. Tak jak to widać na obrazku.
http://img204.exs.cx/img204/2272/dead3ub.png



3.8 Jeśli jesteś w bazie i masz mało życia, a w pobliżu nie ma apteczek, użyj komendy /kill

3.9 Staraj się zaskoczyć przeciwnika. Jeśli zabiłeś go na górnym poziomie, zejdź na środkowy jeśli to możliwe. Przeciwnik będzie się Ciebie spodziewał u góry.

3.10 Blind shoty - technika ta polega na oddawaniu strzałów na ślepo w nadziei trafienia przeciwnika. Zwłaszcza efektowne są one w wykonaniu Barrety bądź LAWa. Stosowane są najczęściej jako ostatnia szansa zatrzymania uciekającego z flagą przeciwnika, choć gdy znamy ułożenie terenu mamy większą szansę na celne trafienie.

3.11 Zwracanie flagi - jesli jesteś w pobliżu własnej bazy i właśnie zabito Twojego kolege, który niósł wrogą flagę, a wróg ucieka z Twoją, weź upuszczona flagę. I odwrotnie, jeśli jesteś w bazie przeciwnika i masz do wyboru zwrócenie własnej flagi, bądź zdobycie wrogiej, wybierz tę pierwszą opcję.

4. Mapy - czyli poznaj specyfikę terenu żołnierzu

    Na koniec krótki opis i charakterystyka standardowych map do CTFa. Miejsca ukrycia się z flagą przeciwnika to tylko sugestie, pamietaj, że i tak najwięcej zależy tu od Ciebie, zatem często się rozglądaj i bądź skupiony - chwila nieuwagi może kosztować Twoją druzynę utratę punktu.

4.1 CTF_b2b - chyba najpopularniejsza mapa typu CTF, często brana jako mapa neutralna, czego kompletnie do dzisiaj nie mogę zrozumieć...

Balans: mapa niezbalansowana; przewaga drużyny Red, która startuje z lewej strony mapy i atakuje w dół i prawo

Rozmiar: L

Specyfikacja: spawnpointy znajdują się przed flagami; sama mapa jest 2-poziomowa i stosunkowo otwarta, co powoduje możliwość szybkiego przemieszczania się. Dość dobra dla blind shotów oraz m79 jumpów.

Możliwości ukrycia się z flagą:

- baza
- http://img75.exs.cx/img75/3015/ctfb2b9tg.png

4.2 CTF_Run - kolejna stara i dobra mapa. Nazwa run (ang. biegnij) bierze się z dużych rozmiarów mapy, które sprawiają, iż dobiegnięcie na jej drugi koniec zajmuje trochę czasu.

Balans: mapa zbalansowana; obie drużyny mają mniej więcej podobny teren na swoich połowach.

Rozmiar: XL

Specyfikacja: mapa ta jest dobra dla większej ilości osób, zwłaszcza że jest ona 3-poziomowa. Wąski tunel będący dolnym poziomem jest zazwyczaj miejscem wielu zażartych potyczek. Jest on najwolniejszym sposobem dostania się do bazy przeciwnika, ale też i bardzo pewnym. Działko usadowione pośrodku mapy może sprawiać wiele problemów, jednak prawdziwi gracze nie korzystaja z tego typu udogodnień

Możliwości ukrycia się z flagą:

- baza
- http://img216.exs.cx/img216/264/ctfrun4vt.png

4.3 CTF_Vietnam - bardzo przyjemna mapa zapewniająca szybką rozgrywkę i sporo zabawy

Balans: mapa zbalansowana; obie drużyny mają mniej więcej podobny teren na swoich połowach.
   
Rozmiar: M

Specyfikacja: mapa 3 poziomowa, jednak środkowy poziom jest praktycznie mało używany ze względu na trudny dostęp i małą przewagę taktyczną jaką daje. Spawnpointy znajdują się przy fladze, więc przy małym spawntime'ie moga być trudności z zabraniem flagi. Górny poziom jest bardzo otwarty, zatem blindshoty są tutaj często spotykane. Na tej mapie nie ma dużo myślenia, po prostu wal do przodu i celnie strzelaj

Możliwości ukrycia się z flagą:

- http://img216.exs.cx/img216/2082/ctfviet2rb.png
- pod bazą

4.4 CTF_Laos - ciekawa mapa, czasem bywa cholernie irytująca, ale do rzeczy:

Balans: mapa niezbalansowana; lekka przewaga drużyny Red, wynikająca z lepszego (bardziej zamkniętego) terenu przed bazą, co znacznie utrudnia dostanie się do flagi niebieskim.

Rozmiar: L

Specyfikacja: Czerwoni zaczynają po lewej; mapa 2 poziomowa ze spawnpointami znajdującymi się przed flagą. Dolny poziom należy koniecznie kimś obsadzić i tędy naczęściej ucieka się z flagą. Warto zasypywać wrogi punkt flagi granatami i próbować obydwu poziomów zamiennie.

Możliwości ukrycia się z flagą:

- baza
- dolny poziom, ale należy się często rozglądać

4.5 CTF_Voland - to była najnudniejsz mapa (może poza CTF_Death) do czasu najnowszej wersji Soldata. Obecnie jest tylko trochę mniej nudna, ale wielu ludzi lubi jej brak dynamiki.

Balans: mapa zbalansowana; obie strony są niemalże wierną kopią swoich połówek.

Rozmiar: M

Specyfikacja: mapa 4 poziomowa ze spawnpointami przed flagą. Aby wydostać się z miejsca spawnu musimy przejść przez wąskie gradło, które jest solą tej mapy. W starych wersjach mapy było to jedyne wyjście i stąd bardzo cięzko było o zwrócenie przetrzymywanej flagi. Obecnie można się tam dostać także poprzez dziurę w dachu, który stanowi niejako 4 poziom mapy. Pośrodku dolnego poziomu widoczny jest most z kolcami pod nim, tak więc zwrócenie znajdującej się tam, flagi i wyjście z tego żywym nie jest proste. Ataki idą głównie dolnym i górnym poziomem, rzadziej środkowym i praktycznie tylko w celu zwrócenia flagi dachem. Dobra mapa do użycia Spasa, gdyż niewiele tu otwartych przestrzeni. Warto zwrócić uwagę na lecznicze miejsca, które znajdują się w każdej bazie

Możliwości ukrycia się z flagą:

- baza
- http://img216.exs.cx/img216/5531/ctfvoland8lm.png]

4.6 CTF_Kampf - mapa camperów, którzy mają nawet specjalne półeczki do leżenia;) Ciężko tu o wyższy wynik

Balans: mapa niezbalansowana; teoretycznie przewagę mają Red startujący z lewej i atakujący w prawo-dół, ale z kolei Blue mają lepsze możliwości ataku z górnego poziomu

Rozmiar: M

Specyfikacja: spawnpointy znajdują się przed flagami, które umieszczone są w ciężko dostępnych (zwłaszcza w przypadku Red) miejscach (zabranie flagi to kwestia kolo 8-10 sekund, co przy małym spawntimie jest dość uciążliwe), stąd bardzo łatwo tu o wynik remisowy. Mapa posiada 2 poziomy, jednak jest na tyle mała, że trudno zaskoczyć przeciwnika. Zbyt często jedna flaga decyduje tu o zwycięstwie.

Możliwości ukrycia się z flagą:

http://img216.exs.cx/img216/9157/ctfkampf5mr.png

Generalnie górny poziom

4.7 CTF_Death - tę mapę można albo nienawidzieć albo kochać

Balans: mapa zbalansowana; obie strony są niemalże wierną kopią swoich połówek.

Rozmiar: S

Specyfikacja: to taka typowa mapa 4fun i raj dla ludzi lubiących krew:) Jeszcze nie widziałem, żeby któryś klan rozgrywał na niej klanówkę. Jak ma się szczęście to można nawet uciec z flagą, warto czatować pod bazą i czekać na flagę spadającą z nieba

Możliwości ukrycia się z flagą: tylko i wyłącznie baza

4.8 CTF_Equinox - posiada chyba najładniejszy tunel wśród map, a z pewnością najładniejszy księżyc

Balans: mapa zbalansowana; bardzo podobne obie połowy

Rozmiar: L

Specyfikacja: Red zaczynają z lewej, obie drużyny rodzą się w pobliżu flagi do której prowadzą trzy drogi - od dołu, skąd prowadzi wspomniany tunel oraz 2 od góry. Pośrodku mapy znajduje się zapadnięty most, dzięki czemu z górnego poziomu można się dostać do tunelu. Generalnie nie polecam drogi dołem, gdyż bardzo łatwo zginąć i tylko się sfrustrować.

Możliwości ukrycia się z flagą:

http://img216.exs.cx/img216/5832/ctfequinox5nh.png

http://img216.exs.cx/img216/4038/ctfequinox26hz.png

4.9 CTF_Maya - bardzo popularna mapa pozwalająca na szybkie i dynamiczne akcje

Balans: Balans: mapa zbalansowana; bardzo podobne obie połowy

Rozmiar: L

Specyfikacja: mapa 2-poziomowa ze spawnpointami za flagą. Idąc górnym poziomem musimy się wspinać pod górkę co wcale nie musi być takie proste dla niewprawionych graczy. Dół jest o wiele prostszy w poruszaniu się i to często on jest wybierany zamiast górnego poziomu.

Możliwości ukrycia się z flagą:

- http://img216.exs.cx/img216/179/ctfmaya6zc.png

4.10 CTF_Crashed - jedna z nowych map, za która nie bardzo przpadam

Balans: Balans: mapa zbalansowana; bardzo podobne obie połowy

Rozmiar: L

Specyfikacja: spawnpointy znajduja się powyżej obu poziomów z jakich składa się ta mapa i przed flagami, które umieszczone są w zagłębieniach do których prowadzi niewielkie przejście. Pośrodku mapy można łatwo zmienić drogę biegu. Oba poziomy są dość otwarte, ciężko więc zaskoczyć przeciwnika, a samo wydostanie flagi i ucieczka to też niełatwe zadanie, zwłaszcza przy wiekszej ilości osób.

Możliwości ukrycia się z flagą:

- najlepiej ukryć się w miejscu spawnpointu, choć bez uzycia m79 jumpa może to być ciężkie.

Alternatywnie polecam punkt flagi.

4.11 CTF_Dropdown - mała mapka, typowa dla lobbystycznej sieczki

Balans: mapa zbalansowana; bardzo podobne obie połowy

Rozmiar: M

Specyfikacja: podobnie jak w przypadku Crashed spawnpointy znajdują się powyżej poziomu właściwej gry. Flagi znajdują się na półce tuż pod spawnpointami, tak więc dość łatwo można je obronić. Mapa składa się właściwie tylko z 1 poziomu (rozdzielonego na 3 w środkowej części mapy), zatem taktyka może tu być tylko jedna: Byle do przodu!

Możliwości ukrycia się z flagą:

- punkt spawnpointu, tylko i wyłącznie

4.12 CTF_Chernobyl - wiekszość ludzi nienawidzi tej mapy, ja nie moge się oprzeć nie używaniu tam piły

Balans: mapa zbalansowana; bardzo podobne obie połowy

Rozmiar: M

Specyfikacja: Spawnpointy są bardzo porozrzucane; sama mapa składa się z 2 poziomów, a flagi znajdują się w zagłębieniach. Dolny poziom jest bardzo wąski i zazwyczaj ciężko sie tamtędy poruszać. Górny poziom jest bardzo otwarty i łatwiej się tamtedy dostać do wrogiej flagi.

Możliwości ukrycia się z flagą:

http://img216.exs.cx/img216/2623/ctfchernobyl0dv.png


Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłem Wam tajniki CTFa; z pewnością większość opisanych tu rzeczy wyda Wam się tak bardzo oczywista po jakimś czasie grania w CTFa. A być może dojdziecie do własnych wniosków i napiszecie własny poradnik

I na koniec najważniejsza porada: Dobrze się bawcie!

Materiał zaczerpnięty z www.soldat.eu.com


Jedno Serce... Jedno Bicie... Virtual Violence... Ponad Życie...

Jeśli uważasz, że Ci pomogłem to daj mi + .

Offline

 

#2 2008-07-27 19:05:54

Pablo

Nic Nie Używa

Zarejestrowany: 2008-07-27
Posty: 1
Punktów :   

Re: CTF

wiesz powiem ci zeby CTF miało sens trzeba umieć grać taktyką i druzynowo
jezeli gracie z anglikami to musisz miec swoją taktyke na mapie!
np tynelami z piłą chodzić
lub z minigunem

jezeli z polakami najlepiej sie dogadać i iść frontem razem

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.demo.pun.pl www.death-note.pun.pl www.samsungmobile.pun.pl www.forumok800i.pun.pl www.wsztokd.pun.pl